Det har tatt mer tid enn planlagt, men på nyåret kan det nye reiselivsselskapet for Gudbrandsdalen og Mjøs-regionen bli en realitet.

Tekst: Henning Log

Reiselivssjef Veslemøy Eineteig Wedum: -Rammeverket for et nytt og sterkere reiselivsselskap er på plass

Planen er at tre destinasjonsselskaper skal bli til ett når Visit Lillehammer, Nasjonalparkriket Reiseliv og Mjøsa Reiseliv samles under en felles paraply.

Visit Lillehammer eies i dag 22,46 % av seks kommuner i Sør- og Midt-Gudbrandsdalen, og de øvrige 77,54 % av næringslivet. Alle de seks kommunene, pluss Ringsaker, har bidratt økonomisk til aktiviteten i selskapet gjennom årlige bevilgninger.

Visit Lillehammer skal avvikles, men det har tatt mer tid enn først tenkt.

– Vi skulle vært ferdige med jobben før sommerferien, men det klarte vi ikke, sier konstituert reiselivssjef i Visit Lillehammer, Veslemøy Eineteig Wedum.

Det må først finne sted en samlet, politisk avklaring om Visit Lillahemmer skal avvikles, noe som fortsatt er uavklart. Formannskapet i Lillehammer har sagt ja, men det gjenstår behandling i kommunestyret. I tillegg skal flere andre kommuner og alle medlemsbedriftene diskutere saken før det vil bli avholdt generalforsamling.

-Styrene i de tre selskapene har gjort positive vedtak og så snart kommunene har fått behandlet saken om eierskap i selskapet og det er gjennomført nødvendige beslutningsmøter i eiermøtene i de eksisterende destinasjonsselskapene, stiftes Rada Reiseliv SA, sier Veslemøy Eineteig Wedum.

-Hvilke tilbakemeldinger har du fått fra medlemsbedriftene?

-De store medlemsbedriftene er med oss videre. Men noen av de veldig små sier at de ikke ønsker å være med i noe som er enda større, og det er fair, sier Wedum.

Navnet på selskapet er foreslått å være Rada Reiseliv SA, men det understrekes at dette bare er et administrativt navn og ikke en merkevare som skal brukes i markedsføringen.

-Regionen har en rekke sterke merkevarer og det er disse selskapet skal markedsføre og arbeide for. I tillegg skal selskapet legge ressurser i å øke tilgang på god kompetanse til bransjen og styrke reiselivets omdømme og rammebetingelser.

De tre destinasjonsselskapene representerer til sammen rundt 400 reiselivsbedrifter.

– Det satses godt både rundt Mjøsa og oppover i Gudbrandsdalen, men vi må organisere destinasjonsarbeidet smartere og utnytte kompetansen bedre, har styreleder Pål Sjetne, styreleder i Visit Lillehammer, tidligere uttalt.

Visit Lillehammer, Nasjonalparkriket Reiseliv og Visit Mjøsa har totalt 14 ansatte som daglig jobber med reiselivsutvikling for kommunene Lillehammer, Øyer, Gausdal, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Dovre, Lesja, Vågå og Skjåk, Hamar, Stange, Løten. Ringsaker er også en del av Visit Lillehammer med Sjusjøen som destinasjon.

Det nye destinasjonsselskapet er foreslått med kontoradresse i Øyer. Men nøyaktig hvor, er ikke avklart. Reiselivsselskapet får en desentralisert og temabasert organisering med ansatte i hele regionen med spisskompetanse på fagområder som kulturturisme, arrangement og naturbasert. 

-Det gjenstår å se hvordan det blir. Nå er rammeverket for et nytt og sterkere reiselivsselskap på plass og det er definert at selskapet overordnet skal arbeide med internasjonal markedsføring, sikre konkurransedyktige rammevilkår for besøksnæringen og sikre tilgang til rett kompetanse for næringen.  Det som er det viktigste nå i mellomfasen er at vi beholder den gode medlemsmassen og at vi får med hele bredden i reiselivet inn i det nye selskapet. Det er viktig, avslutter reiselivssjef Veslemøy Eineteig Wedum.