Fem grunneiere fremmer forslag om å etablere et stort næringsområde i Vingrom, like sør for Lillehammer.

Tekst: Henning Log Ill: Structor Lillehammer AS

Det er gjennom selskapet Lillehammer næringstomter AS at grunneierne Ståle Rønningen, Hans Børli, Arne Brekken, Hans Rindal og Lillehammer kommune har utarbeidet en detaljreguleringsplan for Vingrom næringsområde. Forslaget som nå er ute på høring, er fremmet  av Structor Lillehammer AS på vegne av Lillehammer næringstomter AS. Formålet med planen er å tilrettelegge for 400 daa næringsarealer vest for Vingrom sentrum, langs fv. 250.

-Det er mangel på næringstomter i Lillehammer og dette er en barriere for å få til økt verdiskaping og sysselsetting. Etablering av Vingrom næringsområde vil bidra positivt i forhold til dette, og derved skape arbeidsplasser og økt sysselsetting, mener initiativtakerne.

Ideen om en større næringspark i Vingrom er imidlertid ikke ny. Da Lillehammer kommune vedtok kommuneplanens arealdel i 2020, ble innspill om næringsområdet på Vingrom avvist, da det kom for sent inn i planprosessen. Det ble likevel omtalt som et innspill som virket interessant slik at planinitiativet ble innsendt og planarbeidet ble startet ved en områdereguleringsplan og høring av planprogram.

Ifølge planbeskrivelsen ligger det aktuelle ca. 2,5 km vest for Vingrom sentrum, langs Torpavegen (fv. 250), og ligger 300- 400 moh. Næringsområdet har en lengde på i overkant av 1,5 km, med et samlet areal på ca. 1000 dekar. Innenfor planområdet er det i dag skogsmark, bolighus i LNF, noe dyrka mark og fylkesveg. Næringsområdet har adkomst fra Torpavegen.

Innenfor arealformålet kan det tillates lager-, industri-, håndverk, logistikk- og produksjonsvirksomhet, engrosbedrifter og verksted- og servicevirksomhet. I tillegg tillates næringsbebyggelse for plass- og transportkrevende varer. Detaljvarehandel tillates ikke. Det innebærer at det ikke åpnes opp for tradisjonelt butikksalg av noe slag.

Adkomst til planområdet fra E6 går på fylkesveg 250 gjennom Vingrom sentrum og videre oppover mot Torpaåsen. I Vingrom sentrum er det lav fartsgrense og gode tiltak for myke trafikanter, heter det i planbeskrivelsen. Det er adskilt gang-/sykkelveg fra vegbanen fra Vingrom sentrum og opp til Jevnevegen.

Det planlegges tre nye adkomster til næringsområdene. Utstrekningen på planområdets næringsdel er så stor, at dette har vært nødvendig.

Planområdet ligger godt synlig fra Vingrom sentrum og bebyggelse øst for elva Rinna.
 -Næringsbygg innenfor planområdet vil bli synlige for naboer, og vil også gi fjernvirkning sammenlignet med dagens situasjon. Det vurderes likevel at tiltaket ikke vil bryte med noen silhuett i landskapet, vurderer byplansjefen i Lillehammer.

Planforslaget er ute på høring i minimum seks uker.