Nasjonalparkriket Reiseliv og Visit Lillehammer kan være på vei ut av tiden. Et eventuelt nytt selskap skal ha kontoradresse i Øyer.
Tekst og foto: Henning Log
Det har lenge vært diskutert og vurdert om reiselivsorganisasjonene i regionen skal slå seg sammen for å etablere en større og forhåpentligvis mer slagkraftig enhet. Etter en tid med drøftinger har Nasjonalparkriket Reiseliv og Visit Lillehammer vedtatt å slå seg sammen. Med på lasset blir også Visit Mjøsa. Det innebærer at den nye reiselivsregionen vil strekke seg fra Bjorli i gamle Oppland til Stange i Hedmark.
Det var i sin tid Visit Mjøsa som tok initiativ til en dialog hvor ønsket var å bli del av et større destinasjonsselskap. Dette førte fram til forslaget som i dag ligger på bordet og som innebærer at Visit Mjøsa, Nasjonalparkriket Reiseliv og Visit Lillehammer legges ned. Det nye destinasjonsselskapet har fått navnet Rada Reiseliv SA.
På veien sørover vil det imidlertid være et opphold hvor en kommune har valgt å stå utenfor et nytt, sammenslått selskap. Ringsaker har bestemt seg for at kommunen sitt hoveddestinasjonsselskap skal være Visit Øst-Norge, som markedsfører Hadeland, Ringerike, Elverum-, Gjøvik- og Kongsvingerregionen.
Det blir nå opp til aksjonærer og eiere av de ulike destinasjonsselskapene å avgjøre om de følger styrenes beslutning om å avvikle dagens selskaper.
En av kommunene som nå må ta stilling, er Gausdal som eier 2,70 prosent av Visit Lillehammer. Til det kommende kommunestyremøtet har kommunedirektøren en positiv tilnærming til avvikling og opprettelse av et nytt selskap.
-Selv om reiselivet er mer enn bare overnatting og servering, viser statistikken at det er behov for å jobbe annerledes. Et sterkere destinasjonsselskap er et svar på dette behovet. Det nye destinasjonsselskapet vil ha flere ansatte og kan dermed ha en mer spisset kompetanse. Dertil er forretningsområdene i selskapet bedre tilpasset dagens behov, er kommunedirektørens budskap til politikerne.
Visit Lillehammer må ikke legges ned for at et nytt selskap skal opprettes, men kommunedirektørens vurdering er at det fremstår riktig at dette gjøres på samme tid slik at all innsats kan legges inn i det nye selskapet.
Visit Lillehammer eies i dag 22,46 % av seks kommuner i Sør- og Midt-Gudbrandsdalen, og de øvrige 77,54 % av næringslivet. Alle de seks kommunene, pluss Ringsaker, har bidratt økonomisk til aktiviteten i selskapet gjennom årlige bevilgninger.
Det er styret i Visit Lillehammer som nå inviterer Gausdal og de andre eierne til å fusjonere sitt destinasjonsselskap med destinasjonsselskapene Visit Mjøsa og Nasjonalparkriket Reiseliv.
Styrene i de tre destinasjonsselskapene anbefaler også at det nye felles destinasjonsselskapet organiseres som et samvirkeforetak.
Navnet på selskapet er foreslått å være Rada Reiseliv SA, men det understrekes at dette bare er et administrativt navn og ikke en merkevare som skal brukes i markedsføringen.
Visit Lillehammer foreslås nedlagt uten at aktiva i selskapet betales ut til aksjonærene, men at aktiva legges inn i det nye selskapet Rada Reiseliv SA. En slik form for nedleggelse krever enstemmighet blant aksjonærene og det er slik sett nødvendig at alle aksjonærene stemmer for nedleggelse.