En elektrifisering av taxi-næringen i Oslo er på trappene. For å gjøre overgangen smidigere, har Mer åpnet en ladestasjon på Skøyen skreddersydd for taxier.
Med dette viser vi at Mer tør å tenke nytt i vårt arbeid for å gjøre overgangen til elektrisk så enkel og smertefri som mulig, sier leder for offentlig lading i Mer, Malene Brøvig.
I dag er allerede en stor del av taxiene i Oslo elbiler, men innen november 2024 har Oslo kommune bestemt at hele drosjenæringen i Oslo skal være utslippsfri. Ladestasjonen på Skøyen skal hjelpe taxi-næringen i denne overgangen, og er et resultat av et samarbeid mellom Mer og Oslo kommune.
– Anlegget på Skøyen vil være det største ladeanlegget i Norge forbeholdt elektriske drosjer, og et av flere ladeanlegg som vil bli etablert for å sikre enkel og effenktiv lading for denne viktige næringen, sier Sture Portvik fra by- og miljøetaten i Oslo kommune.
Mer jobber videre for å dedikere flere ladere til drosjesjåfører, som gir dem muligheten til å lade, uten å bekymre seg for å havne i ladekø.
Oslo kommune vil også arbeide for å sikre elektrifisering av transportsektoren.
– Plasseringen på Skøyen, med umiddelbar nærhet til viktige trafikkorridorer og togstasjonen, håper vi vil bidra positivt. Vi planlegger samtidig for lignende skreddersydde ladestasjoner andre steder i byen, sier Portvik.
Denne satsningen er en del av Mer sitt pågående arbeid for å støtte overgangen til en elektrisk transportnæring.
Tidligere i år inngikk også Mer og Oslo taxi et innovasjonssamarbeid for å finne effektive løsninger for den voksende elektriske taxi-næringen. En del av dette samarbeidet er nettopp å få på plass ladepunkter for taxisjåfører.
– Vi skal ikke bare fremme bruken av elbiler, men også sikre at taxisjåførene har nødvendig ladeinfrastruktur for å betjene kundene effektivt og miljøvennlig, sier Malene Brøvig.
Veitraifkken i Oslo er i dag den største kilden til klimagassutslipp, og står for over 44 prosent av utslippene i byen, forklarer Portvik.
– En økende andel og majoriteten av disse utslippene kommer fra næringstransporten. Skal Oslo nå sine klimamål så må all transport elektrifiseres. Dette gjelder også varetransport, håndverkerbiler og all kollektivtransport. Derfor har Oslo, som første by i Norge, lagt til rette for egne ladelokasjoner forbeholdt drosjenæringen.