Tungen Bil slutter som forhandler av kinesiske BYD. – Nå er det fullt fokus på Nissan, Suzuki og Isuzu, sier Joachim Holø Tungen.
Tekst og foto: Henning Log

Joachim Holø Tungen er daglig leder og tredje generasjon driver av Tungen Bil i Lillehammer. Fra lokalene i Søre Ål selges Nissan, BYD, Isuzu og Suzuki. Men nå er altså BYD på vei ut.
-Det begynte å bli ganske harde krav. Vi måtte bygd om butikken og gjort en del investeringer. Det er allerede investert en del i BYD, men det stopper jo ikke der, sier Joachim.
BYD kom til Norge i 2021, og importeres av RSA, som også tar inn Suzuki og Isuzu. Nissan har sin egen organisasjon.
-Vi er faktisk Norges nest eldste Nissan-forhandler, og derfor er det et merke som vi er veldig glade i. Også føler vi oss veldig trygge på å selge Nissan. Kundene er også fornøyde, for det er ikke noe tull med det. Det passer oss veldig godt, smiler Joachim.

For Tungen Bil ble 2024 litt som et «venteår». Nissan med bestselgeren Leaf har vært, og er fortsatt «flaggskipet» i porteføljen, men siden i fjor sommer har bilen vært sluttsolgt. «Alle» går nå og venter på en helt ny utgave som snart går i produksjon.
-Det blir en viktig bil for oss, og som mange av våre kunder er spente på. Snart kommer også Suzuki med sin e-Vitara. Det blir en kompakt elbil med firehjulstrekk og god bakkeklaring. Suzuki har levert biler med uslåelig kvalitet, så når de nå lanserer en elbil, har vi tro på at det blir veldig bra.
Isuzu har med sin pick-up bare kunnet levere fossile biler, men i løpet av året er det ventet at det kommer en elektrisk versjon av D-Max.
For Tungen Bil ble fjoråret et år hvor Nissan Ariya overtok tronen som butikkens mestselgende bil.
– Det var stort sett Ariya vi solgte i fjor. Men vi solgte veldig bra, mye på grunn av et kjempegodt produkt og kampanjer med gode priser. Regnskapet er ikke klart, men 2024 ser ut til å bli overraskende bra sett i forhold til bransjen generelt, sier Joachim.
Så langt er det ingen planer om å erstatte BYD med et annet merke.
-Det tar sin tid å bygge opp et nytt merke. Jeg tenker at det går minst fem år før du kan tjene penger på det. Dessuten er Lillehammer litt utfordrende, størrelsesmessig. Det er ikke stort nok her til å få de store volumene. Vi har også ganske tett konkurranse fra Gjøvik, Hamar og Elverum. Du skal ikke reise langt for å finne neste forhandler. Men vi selger den vegen også, så vi er konkurransedyktige. Det er ikke det det går på, avslutter Joachim Holø Tungen.