Droneprosjekt med Kongsberg-industrien og samarbeid med Norsk Luftambulanse og Politiet. Flyplassen på Frya brukes til mer enn bare luftsport.
Tekst og foto: Henning Log
På Frya har det gjennom mange år blitt lagt ned mye arbeid for å skape en attraktiv arena for luftsportsmiljøet både lokalt og nasjonalt.
-Foruten et tilbud innen idretten så bidrar anlegget også til betydelig omsetning i næringsliv fra brukere som ikke er bosatt i området. Videre synes den samfunnsmessige effekten i forbindelse med næringsutvikling og samfunnsberedskap å få en økende betydning, heter det i en søknad signert styrelederen i Gudbrandsdal Flyklubb/Frya Luftsportsenter, Kjell Ove Solbakken.
Søknaden som er signert Solbakken, og som ble sendt i fjor, gikk til de tre kommunene Ringebu, Nord-Fron og Sør-Fron. Det spørres blant om økonomisk støtte til blant annet asfaltering av rullebanen, som nå er i en så dårlig forfatning at det har blitt vurdert begrensninger på bruken.
-Nå er det 38 år siden den offisielle åpningen av flyplassen. I de siste 7-8 årene har det vært en økende aktivitet på Frya Flyplass eller Frya Luftsportssenter som Gudbrandsdal Flyklubb liker å omtale det som. Bakgrunnen for bruken av begrepet luftsportsenter er at stadig flere grupperinger innenfor norsk luftsport søker til tilbudene på Frya flyplass, opplyser Solbakken.
Flyklubben har søkt om totalt 900 000 kroner, og fikk en halv million av Ringebu, som har bedt nabokommunene Nord-Fron og Sør-Fron om å bidra med 200 000 kroner hver seg. Nord-Fron har for lengst bevilget pengene, mens Sør-Fron kommune måtte bli purret opp for å få en avgjørelse. Nylig vedtok politikerne i Sør-Fron å bidra med de 200 000 kronene som det spørres om.
Det er imidlertid ambisjoner om mer enn asfalt. I søknaden ligger det også inne planer om rehabilitering av toaletter, dusj og oppholdsrom i tilknytning til flyplassen. Total kostnadsramme er 2,7 millioner kroner. Av dette er det budsjettert med 900 000 i kommunal støtte, tilsvarende beløp i tippemidler og 900 000 fra flyklubbens egne midler.
Det var Lillehammer seilflyklubb som høsten 1983 kom med forslag til Ringebu kommune om å legge en flystripe på Frya i et skogområde om lag fem kilometer vest for Ringebu. Styret for Frya industrianlegg fattet interesse for saken og etter forslag fra seilflyklubben ble det utarbeidet en plan for en 800 meter lang rullebane inne på det furuskogbevokste industriområdet. I januar 1984 ga Luftfartsverket Frya Industrianlegg tillatelse til å anlegge, inneha og drive flyplass til ikke allmenn bruk. Frya flyplass ble offisielt åpnet søndag 25. august 1985 med et relativt stort flystevne og mange frammøtte.
Foruten å være et luftsportsenter, benyttes flyplassen av sivile og offentlige helikopteraktører (politi) for fylling av drivstoff og som sted for utførelse av tjenester. Flyplassen er også viktig for Norsk Luftambulanse som har etablert prosedyrer for innflyging og landing med instrumenter. Dette bidrar til trygghet i forbindelse med ambulanseflyging i dårlig vær og ved behov for transport over til bil.
I fjor ble Frya koblet til et droneprosjekt i Kongsberg-industrien. En workshop viste at det var flere lokale og regionale interessenter til prosjektet, hvor det blant annet ble vurdert tyngre fraktdroner for å erstatte bakketransport. Det andre var bruk av droner i beredskapssammenheng i forbindelse med naturkatastrofer. Avinor har foreløpig signalisert at de kan være interessert i å drøfte et samarbeid for å få innspill til utforming av regelverk for bruk av fraktdroner gjennom en praktisk utprøving på Frya Flyplass.
Bakgrunnen for at flyklubben ønsker å bruke begrepet «luftsportsenter» er at stadig flere grupperinger innenfor norsk luftsport søker til tilbudene på Frya flyplass. Dette gjelder motorfly, seilfly, sportsfly og modellfly. I tillegg til den lokale bruken som omfatter Gudbrandsdalen, så er det et økende antall aktører innen luftsporten som ønsker å leie anlegget over tid.
-Økt bruk av Frya Flyplass medfører økte innkjøp i området og en del benytter også lokale overnattingsbedrifter, anfører styreleder Solbakken.
Generalsekretær Jon Eirik Laupsa i Norges luftsportsforbund har tidligere uttalt seg svært positiv til anlegget på Frya.
-Frya luftsportsenter har en unik beliggenhet og er et ideelt utgangspunkt for både rekreasjonsaktiviteter, utdanning, trening og konkurranseaktivitet for alle aktiviteter som organiseres av Norges Luftsportforbund. Anlegget er det eneste i Sør -Norge som generalsekretæren kjenner til med kvaliteter som gjør at det er aktuelt anlegg for alle grener i forbundene. Utvidet og oppgradert Frya Luftsportsenter vil også kunne være aktuell som arena for internasjonale mesterskap innen enkelte grener, mener Laupsa.
-Aktiviteten på Frya kan også representere en bolystkvalitet for å få flere innbyggere til Midt-Gudbrandsdal, mener klubben, som fremhever at luftsport har en god tiltrekningskraft på ungdom og unge voksne.