Kjeller flyplass i Lillestrøm skal legges ned. Frya flyplass er ikke utpekt som arvtaker, men kan få mer aktivitet.
Tekst og foto: Henning Log
To småflyplasser på Østlandet er så langt vurdert som aktuelle erstattere når Kjeller legges ned. Dette er Eggemoen i Ringerike kommune og Rakkestad flyplass.
Det har vært flyplass på Kjeller i mer enn 100 år. Forsvaret har aktivitet der, i tillegg til flyskoler og annen aktivitet knyttet til småflymiljøet, blant annet luftsport og veteranflymiljøet.
-Hvorvidt det er aktuelt å overføre funksjoner fra Kjeller er et forhold vi ikke har drøftet så langt. Men flymiljøet på Østlandet er under press. Det er også sterke krefter for å få lagt ned Hamar Flyplass. Derfor er det grunn til å forvente at interessen og attraktiviteten for Frya Flyplass vil øke i årene framover. Vi opplever også at det opprustingsarbeidet vi er i gang med blir positivt mottatt i flymiljøet. Når opprustningen er gjennomført vil Frya framstå som et framtidsrettet luftsportsanlegg både regionalt og nasjonalt, sier Kjell Ove Solbakken, styreleder i Gudbrandsdal Flyklubb.
Norges Luftsportforbund (NLF) har engasjert seg sterkt i diskusjonen rundt politikernes ønske om å legge ned flyplassen for å erstatte arealene med boliger og næring. NLF har i dag mye aktivitet på Frya.
-Først må jeg presisere at småflymiljøet ikke på noen måte har gitt opp Kjeller. Her gjenstår mye arbeid og utfallet kan bli noe helt annet enn det som kommunestyret i Lillestrøm gjorde vedtak om den 9. oktober. Samtidig må vi selvfølgelig jobbe videre med alternative løsninger om kommunens planer om å legge ned Norges eldste flyplass skulle bli en realitet, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i NLF.
Han legger til: -Flyplassanlegget på Frya er veldig fint og er en svært viktig plass i nettverket av flyplasser. Som base for de flyene som i dag er på Kjeller, og i stor grad betjener klubbmiljøene, er den nok ikke så veldig aktuell. Dette utelukkende som følge av reiseavstanden fra Oslo-området. Men Igjen vil jeg understreke hvor positivt det er at Frya flyplass utvikles og viktigheten av å ha denne plassen sentralt beliggende i Gudbrandsdalen, sier Laupsa.
Det er 38 år siden den offisielle åpningen av Frya flyplass. I de siste 7-8 årene har det vært en økende aktivitet på Frya Luftsportssenter som Gudbrandsdal Flyklubb liker å omtale det som. Bakgrunnen for bruken av begrepet luftsportsenter er at stadig flere grupperinger innenfor norsk luftsport søker til tilbudene på Frya flyplass.
Det jobbes nå med planer for en vesentlig oppgradering av flyplassen, blant annet rehabilitering av toaletter, dusj og oppholdsrom. Rullebanen skal også få ny asfalt. Total kostnadsramme er på 2,7 millioner kroner.
Flyplassen brukes til mer enn småfly og luftsport. I fjor ble Frya koblet til et droneprosjekt med Kongsberg-industrien. En workshop viste at det var flere lokale og regionale interessenter til prosjektet, hvor det blant annet ble vurdert tyngre fraktdroner for å erstatte bakketransport. Det andre var bruk av droner i beredskapssammenheng i forbindelse med naturkatastrofer. Avinor har foreløpig signalisert at de kan være interessert i å drøfte et samarbeid for å få innspill til utforming av regelverk for bruk av fraktdroner gjennom en praktisk utprøving på Frya flyplass.
Foruten å være et luftsportsenter, benyttes flyplassen av sivile og offentlige helikopteraktører (politi) for fylling av drivstoff og som sted for utførelse av tjenester. Flyplassen er også viktig for Norsk Luftambulanse som har etablert prosedyrer for innflyging og landing med instrumenter. Dette bidrar til trygghet i forbindelse med ambulanseflyging i dårlig vær og ved behov for transport over til bil.
Det var Lillehammer seilflyklubb som høsten 1983 kom med forslag til Ringebu kommune om å legge en flystripe på Frya i et skogområde om lag fem kilometer vest for Ringebu. Styret for Frya industrianlegg fattet interesse for saken og etter forslag fra seilflyklubben ble det utarbeidet en plan for en 800 meter lang rullebane inne på det furuskogbevokste industriområdet. I januar 1984 ga Luftfartsverket Frya Industrianlegg tillatelse til å anlegge, inneha og drive flyplass til ikke allmenn bruk. Frya flyplass ble offisielt åpnet søndag 25. august 1985 med et relativt stort flystevne og mange frammøtte.