Andelslaget Gudbrandsdalsmat har satt seg et hårete mål for 2024. Omsetningen skal øke med drøyt seks millioner kroner.
Tekst og foto: Henning Log
-Vi har fått tilbake øl, sier en fornøyd daglig leder, Anette Svastuen til Næringsavisen.
Noen år uten å kunne tilby lokalprodusert øl, resulterte i et betydelig fall i omsetningen.
-På det meste hadde vi fire produsenter som til sammen ga en årsomsetning på rundt fire millioner kroner. Men så gikk det dårlig for alle sammen, forteller Anette, som nå gleder seg stort over at Lom bryggeri (med sin merkevare Lomb) har valgt å bli medlem av Gudbrandsdalsmat, og dermed vil selge en betydelig del av produksjonen gjennom andelslaget.
I fjor omsatte Gudbrandsalsmat for 12,8 millioner kroner. Budsjettet for i år er på 19 millioner. Nås det, vil det være «all-time high» for selskapet med kontor og lager på Otta.
-Det er ambisiøst, men vi tør fordi vi har fått tilbake øl som gir mye omsetning. Vi har også fått en avtale om reinkjøtt. Dette mener vi skal være faktorer som gjør at omsetningen øker vesentlig, forteller Anette.
18 år er gått siden Anette Svastuen startet som prosjektleder og endte som leder av andelslaget som ble opprettet for å drive med salg og distribusjon av lokalmat fra Gudbrandsdalen. Så godt som alle produsentene fra den gang er fortsatt medlemmer.
-At det er litt skifte i medlemsmassen er jo naturlig over så mange år. I dag er det 31 medlemmer som tilbyr et veldig bra produktspekter. Vi har godt utvalg av grønnsaker, og vi har fire ysterier som før. Både Avdem, Heidal, Valbjørg og Brimi er med. Også har vi mer drikke. Det hadde vi lite av fra før. Det nye nå er drikkeklar bringebærsaft fra Moe gård i Øyer, forteller Anette.
Det har lenge vært stor etterspørsel etter kjøtt fra lokal tamrein, men Gudbrandsdalsmat har ikke klart å dekke behovet.
-Vi har også fått inn «Rein fra Jotunheimen», noe vi er godt fornøyd med. Vågå tamreinlag og Lom tamreinlag har et samarbeid hvor reinen blir slaktet i Jotunheimen, men foredlet på Røros. Det innebærer at vi kan tilby mange forskjellige stykningsdeler, sier Anette, som også trekker fram produktet som selge aller best: nemlig medisterkaker.
-Bjorli fjellmat leverer elgkarbonader som selger godt. Men det er medisterkaker fra Moen’s kjøttforretning i Vågå som selger best. Det er et fryktelig populært produkt, smiler Anette.
Helt siden oppstarten i 2006 har Gudbrandsdalsmat hatt som strategi å fremheve de enkelte produsentenes merkevarer, og ha som betingelse at salg og distribusjon er knyttet opp mot medlemskap. Nå kommer det endringer.
-Vi har hatt en strategiprosess hvor produsentene har funnet ut at for å styrke Gudbranddalsmat inn i framtida, så skal vi se på det med medlemskap. Det betyr at vi etablerer en ordning hvor det blir en veldig enkel inngang der produsenten slipper å betale medlemsavgift i en periode, men får samtidig muligheten for å drive med prøvesalg gjennom oss. Vi kan også åpne opp for produsenter som ikke er fra vårt område, sier Anette.
Tidligere var det slik at produsentene måtte ha produksjon i Gudbrandsdalen for å få tilgang til salg- og distribusjonsapparatet.
-De som holder til utenfor distriktet får ikke bli medlem. Men hvis vi ser at de har produkter som kundene etterspør, kan de kjøpe distribusjon gjennom oss. Vi gjør dette for å styrke oss for framtida, for å ha flere bein å stå på, og for å være en mer komplett leverandør, sier Anette.
Det er en relativt beskjeden arbeidsstokk om drifter selskapet. Daglig leder er ansatt i en 60 prosent-stilling, en ansatt er på heltid, mens en tredje er på 15 prosent.
-Vi har også noen på timebasis, så det blir vel rundt to årsverk til sammen. Vi driver med veldig små ressurser, og dette er nok en av de tøffeste bransjene å være i. Vi klarer oss på små marginer, men det er nok den beskjedne ressursbruken i forhold til ansatte som gjør at vi klare oss, sier Anette.
Gudbrandsdalsmat jobber tett opp mot dagligvare, og er inne i Norgesgruppen og Coop Innlandet sine butikker.
-Det er butikkene som tar unna mest. Horeca-bransjen (hotell, restaurant, catering) er veldig bra om sommeren, men ikke like bra resten av året. Derfor er det viktig å ha dagligvarebutikkene som selger jevnt gjennom hele året, slår Anette fast.
Bunnlinja er relativt beskjeden. Årsresultatet i fjor endte på 3 000 kroner. Driftsresultatet endte på 14 000 kroner.
Ambisjonen fremover er å tjene mer penger, vokse og å bli enda mer komplett på produkter.
-Vi skal være en aktør som er viktig for alle småskalaprodusentene i hele Gudbrandsdalen. Det er jo mange som ikke er medlem hos oss. Vi har holdt på så lenge med salg- og distribusjon at vi mener å ha mye å bidra med, sier Anette.
Også merkevaren Gudbranddalsmat kan bli mer synlig og stå sterkere i tiden som kommer.
-Vi har ikke vært så flinke til å bygge merkevaren Gudbrandsdalsmat. Men det har vært litt bevisst, for da vi startet opp ble det bestemt at det var så mange produsenter med egne, sterke merkevarer som man ønsket å prioritere fremfor Gudbranddalsmat. Men nå ser vi på muligheten for å bygge merkevaren vår enda sterkere, avslutter Anette Svastuen.