Statsforvalteren i Innlandet var først ute med å fremme innsigelse mot reguleringsplanen for E6. Fylkespolitikerne følger opp med å fremme en rekke protester.
Tekst: Henning Log
Statsforvalteren mener det er mulig å forbedre planforslagene for Moelv -Roterud som er lagt ut på høring.
-Begge planalternativene legger til rette for tiltak som er i strid med nasjonale eller viktige regionale hensyn, noe som gir grunnlag for innsigelse, mener Statsforvalteren.
Dermed fortsetter uenighetene og konfliktene knyttet til vegprosjektet som skulle vært godt i gang og innen kort tid gitt en ny og trafikksikker firefelts motorveg mellom Øyer og Moelv. Så langt er det bare strekningen Storhove – Øyer som er under bygging, etter at Nye Veier og AF-gruppen i januar i år markerte byggestart ved å avfyre den første salven i den 2,7 km lange Fåbergtunnelen.
Fylkesutvalget i Innlandet har nylig behandlet reguleringsplanen for Moelv-Roterud. Heller ikke her fikk planen en utvetydig positiv mottakelse. Bare Frps to representanter ønsket å godkjenne planen. Fra de andre partiene ble det fremmet en rekke protester.
Innsigelsene handler om manglende trafikkutredning, plassering av ny bru og manglende sykkel- og gangveg.
Etter flertallspartienes mening er det spesielt behov for å fremskaffe tallgrunnlag som viser trafikkutvikling på sideveger gjennom bompengeperioden. En nærmere vurdering av konsekvenser for sidevegsnettet som følge av anleggsfasen og bompengeperioden for ny E6, samt at det blir færre påkoblingspunkter mellom lokalveg og ny hovedveg, er påkrevd. Fylkesutvalget viser spesielt til mangelfull utredning av trafikale konsekvenser for sideveisnettet på strekningen fv. 213 mellom Moelv og Lillehammer langs østsiden av Mjøsa.
Det fremmes også innsigelse til brutraséalternativ 2, det sørlige alternativet, med begrunnelse i at det vil virke ødeleggende/sterkt forringende på et sjeldent gravfelt med høy nasjonal verdi.
Fylkesutvalget motsetter seg også dagens Mjøsbru med tilhørende vegforbindelser skal bli fylkesveg, og forutsetter at brua fortsatt skal driftes og vedlikeholdes av staten. Dette begrunnes med at dagens bru fortsatt vil ha en riksvegfunksjon når ny bru bygges uten et tilbud til gående, syklende og saktegående trafikk. Brua vil også utgjøre en del av beredskapen ved større hendelser på ny E6-bru, og der framtidig nytt sykehus i Moelv vilforsterke behovet. Fylkesutvalget viser til at en overtakelse av Mjøsbrua vil påføre fylkeskommunen en stor økonomisk byrde.
Det er også innsigelse til manglende gang- og sykkelveg langs fv. 2538 mellom Kalrasten i Biri og Roterud.