Statens vegvesen har uttalt seg om planene for Vingrom næringsområde. -Handel bør legges nærmere sentrum i allerede avsatte områder, påpekes det.
Tekst: Henning Log

Hensikten med planforslaget er å legge til rette for 400 dekar næringsarealer vest for Vingrom sentrum, langs Torpavegen (fv. 250). Planområdet har et samlet areal på ca. 1 000 dekar. Innenfor planområdet er det i dag skogsmark, bolighus, noe dyrka mark og fylkesveg. Næringsområdet vil få adkomst fra Torpavegen.
-Vi uttaler oss som forvalter av riksveg på vegne av staten, og som statlig fagmyndighet med sektoransvar innenfor vegtransport. Statens vegvesen sitt sektoransvar for vegnettet betyr at Statens vegvesen har et overordnet ansvar for at trafikksikkerhet, klima og miljøhensyn og helhetlig bypolitikk ivaretas i alle planforslag som berører samferdsel. Dette gir oss rett til å stille krav til både statlige, fylkeskommunale og kommunale veger, gater og løsninger for gående og syklende, heter det i høringsuttalelsen. Dermed kan Statens vegvesen også mene noe om hva området skal brukes til.
-Planforslaget legger opp til en kombinasjon av næringsbebyggelse og handel med areal- og transportkrevende varer. Vi mener det er problematisk å legge opp til handel i dette området, selv om detaljvarehandel ikke er tillatt. Handel bør legges nærmere sentrum i allerede avsatte områder. Dersom en likevel går inn for å tillate dette, bør bare del av området, fortrinnsvis nærmest Vingrom avsettes til dette.
I forslaget til reguleringsplan som ble lagt ut på høring i fjor, er trafikale konsekvenser noe utredet, men det er stor usikkerhet knyttet til hvor mye nyskapt trafikk det vil bli. Det er satt opp tre ulike scenarier der ny trafikk beregnes fra 1 200 ÅDT (årsdøgntrafikk) til 4 800 ÅDT.
-Det er ikke sett konkret på hvilke konsekvenser de ulike scenariene vil ha ut over at det blir mer trafikk. Det antas at økningen og dermed trafikk vil skje gradvis, og at trafikkmengden ikke vil komme opp i høyeste scenario. Vi mener at konsekvenser av utbyggingen må ta utgangspunkt i den høyeste utnyttingen som tillates, eventuelt i delutbygginger. Planforslaget må undersøke konkrete konsekvenser når det gjelder trafikale konsekvenser, også gjennom Vingrom sentrum der trafikken vil komme nær skole og sentrumsfunksjoner. Dette gjelder både konsekvenser for vegprofil og særlig for trafikksikkerhet for myke trafikanter, skriver Statens vegvesen, som også poengterer at Torpavegen kan være vanskelig på vinterstid.
-Kjøretøy har jevnlig problemer, og det er behov for kjettingplass både for å legge på kjetting og ta av. Kjettingplass er omtalt som vanskelig å få bygd på grunn av fallende sideterreng, men vi mener dette må på plass når det legges opp til en utbygging som foreslått. Kjettingplass bør legges på flata før stigningene starter, og det må knyttes rekkefølgebestemmelse til opparbeiding av denne.
Det er avsatt tre atkomster til området i tillegg til eksisterende avkjørsler til boligeiendommer. Statens vegvesen mener at antallet bør reduseres, ettersom det blir mange avkjørsler over en kort strekning.
-Det kan bli stor trafikk i anleggsfasen med behov for trafikksikkerhetstiltak også i anleggsfasen. Avkjørsler i anleggsfasen må asfalteres inn mot kryss for å hindre grus i vegbane og dermed potensielt trafikkfarlige situasjoner, påpeker Statens vegvesen i sin høringsuttalelse.