-Hvilke konsekvenser dette vil ha for videre fremdrift er for tidlig å si, men vedtaksprosessen av planen vil naturlig nok måtte ta lenger tid, informerer plandirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier etter at både Statsforvalteren og fylkespolitikerne protesterer på innholdet i reguleringsplanen for strekningen Moelv-Roterud.
Tekst: Henning Log
Reguleringsplanen for E6 Moelv – Roterud har vært ute på høring og offentlig ettersyn, med frist for innspill den 19. september. For mange kom det svært overraskende at det ble fremmet såpass mange og sterke innsigelser fra så vel Statsforvalter som fylkespolitikere. Også i Nye Veier er det en viss forundring over det som nå skjer.
-Vi registrerer og tar til etterretning at Statsforvalter og Fylkesutvalget har flere innvendinger til E6 Moelv – Roterud og den nye Mjøsbrua. Foreløpig har vi ikke fått diskutert disse med dem, men vi må nok si at vi i utgangspunktet er noe overrasket over at innsigelsene kommer først nå, og at få har vært på dagsorden gjennom samarbeidsmøtene vi har hatt. Vi skal gå i dialog om hvordan de kan løses. Hvilke konsekvenser dette vil ha for videre fremdrift er for tidlig å si, men vedtaksprosessen av planen vil naturlig nok måtte ta lenger tid, kommenterer plandirektør Asbjørn Heieraas. Han påpeker at Nye Veier har lagt stor vekt på å utrede alternativer som er gjennomførbare og økonomisk realistiske, og som samtidig utgjør et godt prosjekt for både trafikanter, naboer og miljøet.
-Vi har oppfordret alle til å gi innspill på planforslaget, enten de er privatpersoner, organisasjoner, andre etater eller staten, til å si hva de mener om forslaget. Når det gjelder videre prosess så går vi nå igjennom alle merknadene. Merknadene besvares ikke til hver enkelt innsender, men samles i et felles dokument og kommenteres av Nye Veier. Dette dokumentet sendes sammen med reguleringsplanforslag til politisk behandling og vedtak i Gjøvik og Ringsaker kommune. Det vil da være opp til politikerne å vurdere om reguleringsplanforslaget balanserer de forskjellige hensyn på en god nok måte, kommenterer Heieraas.
-Kan det bli oppstart av Roterud-Storhove, før det er fattet utbyggingsvedtak for resten av strekningen?
– Nye Veier jobber med løsninger som gjør at vi kan starte å bygge så fort som mulig. Det som gjenstår er å forhandle ferdig med totalentreprenøren (AF Gruppen). Vi må forsikre oss om at vi har tilstrekkelig likviditet til gjennomføringsplanen. Roterud – Storhove har blitt et kostbart prosjekt. Dette er en svært omfattende leveranse hvor prosjektet har blitt utviklet gjennom fem år, sier Heieraas, som legger til at beslutningen om kontraktsinngåelse også må gjennom selskapets interne beslutningspunkter.
-Til slutt er det Nye Veiers styre som tar den endelige beslutningen om oppstart, sier Heieraas.
-Ny E6 skulle stått ferdig i 2025. Hvor lang planleggingsfase forventer dere nå, og hvor lang er byggetiden for vei og bru?
-Når reguleringsplanen er vedtatt, kan det endelige prosjektomfanget og konsekvensene av tiltaket beregnes. Prosjektet er da modent for å kunne prioriteres til utbygging av Nye Veier. Prioriteringstidspunkt vil være avhengig av de andre prosjektene fra Nye Veiers portefølje. De prosjektene med høyest samfunnsøkonomisk nytte skal prioriteres til utbygging først. Antall prosjekter som prioriteres for bygging vil begrenses av de til enhver tid tilførte statlige midler. Etter prioritering vil det ta rundt to år før anleggsstart, kommenterer Heieraas.