Regjeringens forslag om innføring av turistskatt er ute på høring. Statsforvalteren i Innlandet uttrykker tilfredshet over innføring av ordningen som også kalles besøksbidrag.
Tekst og foto: Henning Log
-Reiselivet i Innlandet er en viktig distriktsnæring. I 2023 hadde vi nær 3.7 millioner overnattinger på kommersielle reiselivsbedrifter; bare Oslo og Vestland fylke hadde flere. Men samtidig ser vi at turismen skaper betydelige utfordringer lokalt, med slitasje på naturen og konflikter med tradisjonell bruk som beitenæring, samt utfordringer for kommunal tjenesteyting innen helse og beredskap, innleder Statsforvalteren i sin høringsuttalelse.
Med bakgrunn i dette uttrykkes det tilfredshet over at regjeringen nå fremmer et konkret forslag til besøksbidrag som kan bidra til å løse disse utfordringene.
-Det er også positivt at det klargjøres hvilke muligheter kommunene allerede har for å avgiftsbelegge bruken av reiselivets fellesgoder (vilkårsparkering og adgang til å kreve inn parkeringsavgift ved friluftsområder).
Statsforvalteren har imidlertid noen merknader til innretningen på besøksbidraget:
Det er viktig at ordningen målrettes. Vi har notert oss negative reaksjoner fra næringen på at modellen ikke løser det som er hovedutfordringene på flere av destinasjonene; cruise og bobilturisme/villcamping. I Innlandet har vi, som i andre deler av Norge, sett en kraftig økning i bobilturismen det siste året. Det blir da et stort paradoks at de besøkendesom bidrar til lokaløkonomisk utvikling gjennom overnatting på kommersielle overnattingsbedrifterskal skattlegges, mens de som i mindre grad bidrar, slipper. Det samme gjelder i forhold til slitasje på naturen og forsøpling i områder der «villcamping» er utbredt.
Det er også uheldig at ordningen først og fremst rammer norske hotellgjester og kurs- og konferansegjester siden 70 prosent av gjestedøgnene på kommersielle reiselivsbedrifter er norske.
Dersom bobilturister ikke inkluderes i turistskatt-ordningen bør det vurderes å innføre strengere regler for villcamping, slik at en større andel av bobilturistene må benytte kommersielle anlegg. Lokalt kan villcamping reguleres gjennom utarbeiding av en lokal forskrift.
Nasjonalt bør det vurderes om det skal innføres forbud mot bobilovernatting på offentlige rasteplasser/parkeringsområder beregnet på kortere stopp.
Departementet viser i høringsnotatet til at det er «lokaldemokratiet som skal bestemme om det vil innføre ordningen eller ikke.»
-At det geografiske virkeområdet for ordningen er kommunen, samsvarer dårlig med reiseadferden blant mange turister. Et kommunalt virkeområde samsvarer med én type av reiser; baseferie, der turisten overnatter i hovedsak på ett sted hele ferien. Særlig blant utenlandske turister sommerstid er derimot rundreiser viktig. I Innlandet, med store gjennomfartsårer både til Vestlandet og Nord-Norge, vil skjevfordeling mellom kommunene av inntekter og utgifter til «reiselivsrelaterte fellesgoder» kunne bli en stor utfordring, mener Statsforvalteren.
Den foreslåtte ordningen vil kunne bety at én kommune kan dra inn betydelige besøksbidrag, mens den kommunen som har problemet, ikke får løst det.
-Vi tror ikke frivillige ordninger er tilstrekkelig for å løse utfordringen med fordeling av inntektene, understreker Statsforvalteren, som mener at gjennom etablering av ordningen med besøksbidrag foreligger det en sjelden mulighet til å stimulere opprettelsen av en lokal eller regional reisemålsledelse, ved at reisemålsledelsen gis ansvaret for å fordele besøksbidraget.