PROSJEKTLEDER: Mads Andreassen er prosjektleder for utstillingen FRAMED. – En bratt læringskurve, sier han, – jeg begynte i jobben her på Lillehammer kunstmuseum i januar.

En ny utstilling åpner i Lillehammer kunstmuseum 19. oktober. FRAMED utforsker de det amerikanske storbylivets virkelighet gjennom linsen til fremtredende amerikanske fotografer fra tidlig 1900-tall og fremover. Sparebankstiftelsen DNBs samling Amerikansk Street Photography som utgjør utstillingen. – De har deponert det hele til oss på ubestemt tid, smiler Mads Andreassen.

TEKST: Tore Feiring

Andreassen er prosjektleder for hele utstillingen. –  FRAMED utgjør den første komplette visningen av Sparebankstiftelsens samling, forteller han, – en samling som består av124 fotografier av 34 kunstnere. – Sentrale personer som av kunsthistorikerne Svein Olav Hoff, Åsmund Thorkildsen og Øivind Storm Bjerke har vært kuratorer for utstillingen. – Så har det vært, og for all del er, min jobb å få det hele på plass og i system, sier han. – Det er derfor stor stas at vi har med Snøhetta som arkitekter for utstillingen, det vil si at de designer utstillingsrommene. Tanken er at vi skal gjenskape storbyenes arkitektur og design innenfor kunstmuseets vegger, forklarer Andreassen, – en utrolig spennende reise.

KAN SEES: Teenage couple on Hudson Street, N.Y.C, 1963, fotograf Diane Arbus.

Weegee
Selve utstillingen, fotografiene, er i utgangspunktet mye snapshots og pressebilder fra faktiske hendelser. – Mange av fotografene var frilansere, sier Andreassen, – og vi følger den spennende historien om storbyens vekst, fra immigrantene som kom inn, fra jazzens tidlige tider, vi ser drap og døde personer. Han lar seg imponere over hvilket blikk disse fotografene hadde, – mange av snapshotsene er prakteksempler på hvordan bilder skal komponeres, sier han, – og her har fotografene hatt kun et tiendels sekund på å få det riktig. Så må jeg særlig nevne pressefotografen Weegee (Arthur Fellig, red.anm) Ikke bare var den eneste frilansfotografen som fikk lov til å ha en politiradio i New York på 1930-tallet, han var også på åstedet ofte før politiet. Så gjaldt det å få levert bildet til en eller annen avis, dey måtte gå fort, derfor hadde Weegee fremkallerutstyr i bagasjerommet på bilen, sier Andreassen, ganske så imponert.

Internasjonal interesse
Andreassen begynte som prosjektleder hos kunstmuseet i januar, og hoppet rett ut i det som ansvarlig for FRAMED. – En bratt læringskurve, innrømmer han. Mange kjenner ham som kunstner og kurator for Elephantprosjektet. – Jeg mener at det kan være bra å ha en kunstner i dette faget også, sier han, – jeg har jo en master i billedkunst og er trent på å se kunst med litt andre øyne, sier han forsiktig og er imponert over kunnskapen han møter på Lillehammer kunstmuseum. – Jeg har fortsatt en ganske høy produksjon av egen kunst, samtidig er det godt å ha en fast og sikker inntekt. Samtidig spøker Andreassen Blomster i bakhodet, – jeg har ikke glemt farsarven, skal jeg ta over firmaet eller ikke, betror han. – Jobben her og FRAMED-prosjektet krever mye, etter utstillingsåpningen 19. oktober er det omvisninger og vedlikehold av utstillingen, dette faller på meg som prosjektleder. Men du verden for en spennende jobb, utbryter Andreassen og vil tilbake til utstillingen: – I dag er mange av fotografene i utstillingen blant de viktigste representanter innen 1900-tallets fotokunst. Her finns ikoniske verk fra Diane Arbus, Ed Ruscha, Richard Avedon, Berenice Abbott, Edward Weston, Dorothea Lange eller William Eggleston for å nevne noen. Og absolutt høyaktuell, rett etter åpningen er det valg i USA, flere av verkene er politiske og betydningsfulle også for dagens virkelighet i USA, avslutter Mads Andreassen. – Det er også betydelig internasjonal interesse for utstillingen.