Harald A. Møller AS deler sine prognoser for bilmarkedet i 2025, og varsler samtidig at de ikke kommer til å re-introdusere fossile personbiler fra Volkswagen.
Harald A. Møller AS forventer et nybilmarked på 125.000 personbiler, og 31.000 varebiler, i 2025. Videre forventes en elbilandel på rundt 35-40 prosent i varebilmarkedet.
– Vi hadde håpet å kunne legge inn en prognose om 100 prosent elektrisk for personbilmarkedet, men avgiftsøkningene for de fossile bilene monner først fra 1. april. Derfor havner vi trolig rundt 95 prosent, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS.
Han legger til
– Det gjenstår mer arbeid på elbilfeltet. Vi savner også incentiver for at bilutleie- og bildelingsaktører kun skal velge elbiler, og mange har lenge etterspurt et momsfritak for elbiler til kortidsutleie. Så er det stadig et paradoks at firmabilbrukere skattes hardere om de velger elbil fremfor fossilt.
Harald A. Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, Škoda og CUPRA, i tillegg til Volkswagen Nyttekjøretøy, og har gjennom et drøyt tiår vært en aktiv pådriver for at 2025-målet skal kunne nås. Det fikk oppmerksomhet over hele verden da Harald A. Møller besluttet at Volkswagen personbil skulle bli et fullelektrisk merke i Norge allerede fra 1. januar i år.
Med det faset importøren også ut den folkekjære modellen Volkswagen Golf.
Så varslet de tidligere i høst at det kunne bli aktuelt å reversere avgjørelsen, da regjeringen ikke planla å stramme til avgiftene for fossile personbiler i sitt statsbudsjett for kommende år.
Nå har SVs innflytelse på statsbudsjettet for 2025 bidratt til at det ikke blir noe norsk comeback for fossile Volkswagen-modeller som Golf og Passat.
– SV tok bilavgiftene i riktig retning, selv om statsbudsjettet ikke nødvendigvis tar oss helt i mål. Samtidig ser vi at viktige krefter i opposisjonen på Stortinget jobber for å bygge den norske elbilsuksessen videre etter et eventuelt regjeringsskifte til høsten. Blant annet ser vi av Venstres alternative budsjett at de har elbilambisjoner for fremtiden. Det har vi også, og derfor har vi landet på at vi ikke vil re-introdusere fossile personbilmodeller fra Volkswagen, sier Hekneby.
Bilbransjen har fått bryne seg på ulike utfordringer de siste årene, noe som også har ført til fall i totalmarkedet.
– Vi legger oss kanskje noe konservativt med estimatet på 125.000 personbiler, og er åpne for at det også kan havne nærmere 135.000. Vi ser det uansett som veldig trolig at vi ikke havner under 125.000, og vi har ambisjoner om å kjempe om topplasseringer på registreringsstatistikken med en bred og attraktiv elbilportefølje på tvers av merkene våre, sier Hekneby. Elektrifiseringen av varebilmarkedet har av naturlige årsaker tatt mer tid enn på personbilsiden. Harald A. Møller har ambisjoner om å være en aktiv pådriver for elektrifiseringen også i denne delen av bilmarkedet.
For Volkswagen Nyttekjøretøy forventer importøren en elbilandel tett opp mot 60 prosent, i et marked hvor el-andelen totalt sett forventes å havne på rundt 35-40 prosent